משפחה ורכוש – כן הולכים ביחד

המשפחה נקלעה לסכסוך ירושה או ריב על צוואה? יש מה לעשות עם זה. אין כמעט משפחה שלא מתמודדת או תתמודד בעתיד עם חילוקי דעות ואפילו ריבים שנוצרים בעקבות מותו של אחד מעמודי התווך של המשפחה שהחזיק ברוב ההון המשפחתי. במצב זה חשוב להתנהל בזהירות ובחוכמה ולהיעזר בבעל מקצוע מנוסה – עורך דין מומחה לדיני ירושה המכיר היטב את רזי החוק ופסיקת בתי המשפט.

אל משרדי מגיעים הרבה אנשים שמחפשים עורך דין סכסוכי דיני ירושה, עורך דין התנגדות לצוואה או עורך דין צוואות מומלץ, אך נזכרו בכך בשלב מאוחר מידי. מהו שלב מאוחר מידי? האמת שככל שמגיעים מוקדם יותר כך יותר טוב. ההמלצה שלי היא להגיע כבר שאדם צובר רכוש על שמו ועלה צורך לערוך צוואה מקצועית ומקיפה. כאשר אדם עורך צוואה בשלב בו הוא בשכלו, כלומר כאשר אין ספק שהוא כשיר מבחינה משפחתית להביע את רצונו, הסיכוי להגיע לסכסוך ירושה בבתי משפט הוא נמוך. גם אם אתם חוששים שקרוב המשפחה (לרוב אב או אם) כבר הגיע לגיל מבוגר וייתכן שהוא לא יוכל לערוך צוואה, סביר להניח שאתם טועים. במקרה כזה אני ממליץ במקביל ל- עריכת הצוואה לפנות לפסיכוגריאטר, רופא מומחה שיקבע שעורך הצוואה הוא כשיר משפטית לצוות כיצד יתחלק רכושו לאחר מותו. אף שהתהליך נראה מייגע ודורש לקבוע תור ולהתלוות לאמא או לאבא לעוד פגישה עם רופא, הדבר יקל עליכם בעתיד לקבל את הרכוש שתקבלו בירושה במהירות וביעילות מרבית. תוצאות בדיקה כזו יכולים לשמש גם כ"ראיית זהב" שיהיה קשה לסתור בעתיד בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

את העצות האלה הללו נותן עו"ד דותן פלג לאחר שנות ניסיון כעורך דין שערך צוואות רבות ונלחם בצוואות מזויפות ולא כשרות בבתי המשפט. כך למשל הצליח עו"ד פלג להביא לביטולה של צוואה שנערכה כשבועיים לפני מותה של מנוחה ילידת סוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. באותו מקרה אחד מקרובי המשפחה של המנוחה החתים אותה על צוואה בסוף חייה תוך ניצול חולשתה הקוגניטיבית, וניסה לבטל צוואה ישנה יותר שקבעה שרכושה יתחלק שווה בשווה בין שני ילדיה. מדוע הוא עשה זאת בלי לבטל את הצוואה הישנה? התשובה לכך פשוטה: לפי חוק הירושה בישראל, הצוואה המאוחרת ביותר שערך מנוח היא הצוואה הקובעת ולמעשה מבטלת כל צוואה קודמת שערך בחייו, גם אם לא ציין במפורש את רצונו לבטל את הצוואות הקודמות. על אף הבעייתיות שכלל זה יוצר, מטרתו ליצור ודאות ולאפשר לאנשים לערוך צוואה בקלות מבלי להיות מחויבים לרצונות העבר שלהם. עו"ד לענייני ירושה או עו"ד התנגדות לצוואה ידעו להשתמש בכלל זה ובכללים אחרים על מנת להבטיח שהלקוחות שלהם יקבלו את נתח הירושה לו הם זכאים לפי כל דין.

עשרת הכללים להתמודדות עם סכסוך ירושה

כאשר אתם מבינים שבקרוב עלול לצוץ סכסוך ירושה או צורך להתנגד לצוואה במשפחה, אנו ממליצים לכם לפעול לפי הכללים הבאים:

  1. הגיעו לפגישת ייעוץ עם עורך דין סכסוכי ירושה או עו"ד לענייני צוואות לפני ביצוע פעולות או קבלת החלטות.
  2. תהיו הראשונים לפנות לרשם לענייני ירושה לקבלת צו ירושה או צו קיום צוואה.
  3. נסו לאתר את הצוואה המקורית של המנוח.
  4. נסו לבדוק מי עורך הדין שערך את הצוואה או ייעץ למנוח לפני מותו. אל תמהרו לפנות לאותו עורך דין. הוא יכול להיות עד אפשרי בהליך משפטי, ולכן עדיף להתייעץ קודם עם עורך דין מטעמכם לפני שתפנו לעורך הדין שערך את הצוואה.
  5. שמרו כל מסמך שיכול להיות רלוונטי, למשל התכתבות עם המנוח, התכתבות עם קרובי משפחה, קבלה מעורך דין או מסמך המעיד על עריכת צוואה כמו מייל ו/או מכתב מהרשם לענייני ירושה.
  6. הימנעו מלדבר עם קרובי משפחה על הנושא, גם עם אלו שהם "בצד שלכם".
  7. הימנעו מלהצהיר מה חלקכם לפי דיני הירושה או הצוואה, ייתכן ואתם טועים עקב חוסר היכרות עם החוק ולאחר מכן תצטערו על מה שאמרתם.
  8. הסתכלו גם על צוואות, צווי ירושה או צווי קיום צוואה של אלה שנפטרו לפני המנוח. ייתכן שנעשתה טעות בחלוקת הרכוש בעבר שניתן לתקן בהליך משפטי שיתחיל להתנהל בזמן הקרוב.
  9. במקרה שמדובר במקרקעין (דירה, שטח, חנות, משרד) יש להימנע מלהיכנס אליהם במידה ולא עשיתם זאת בחיי המנוח. כמו כן יש להימנע משיחות עם שכנים וקולגות של המנוח לפני התייעצות עם עורך דין.
  10. במידה וירשתם נכס שהוא בעצם קניין רוחני, כמו עסק בעל שם מצליח וסימן מסחר (לוגו), יש להימנע מלאשר את השימוש בו לגורם שלישי או לעשות בו כל שימוש לפני התייעצות עם עורך דין. כך למשל, בזכות התערבותו של עו"ד דותן פלג בסכסוך ירושה סביב מוסך רכב הצליח עו"ד פלג להביא להכרה בשם המוסך בלבד כנכס בשווי של למעלה ממיליון ש"ח.

סיכומו של דבר

סכסוך ירושה, עריכת צוואה או התנגדות לצוואה קיימת הם לא עניין של מה בכך. עבור רוב האנשים מדובר בסכומי כסף שיקבעו את עתידם הכלכלי ועתיד ילדיהם, וגם מדובר בעניין הקשור לשלמות המשפחה ולכן יש לנהל אותו במיומנות רבה וברגישות המתבקשת. שימו לב שאתם לא מסתמכים על שברי מידע ממכרים, קרובים או עורכי דין שאינם מומחים בדיני ירושה ובהתנגדויות לצוואה באופן ספציפי. מומלץ גם לפנות לעורך דין לענייני צוואות לפני הגשת בקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה מהרשם לענייני ירושה.

עו"ד דותן פלג ניהל מספר רב של תיקי ירושה וצוואה מורכבים בכל הערכאות. ניסיונו הרב בתחומים אלה מאפשר לו לספק שירותים ללקוחותיו בכל השלבים, החל מעריכת צוואות וניהול הון משפחתי, ועד להתנגדויות לצוואה או ניהול סכסוכי ירושה בבית המשפט, עד לשלב הערעור ואפילו בבית המשפט העליון. כמו כן, עו"ד פלג מתמחה בגישור משפחתי וגישור ירושה עד להגעה להסכם ואישורו בבית המשפט.

לפנייה למשרדינו ניתן לפנות בקישורים המופיעים מטה, במייל או בטלפון: 052-6844372  |  [email protected]

Virtual personal assistant from Los Angeles supports companies with administrative tasks and handling of office organizational issues.
דילוג לתוכן