פונדקאות- כל מה שרציתם לדעת

עורך דין פונדקאות מומלץ – היעזרו בעורך דין פונדקאות מנוסה שהוא אב פונדקאות בעצמו!

הליך הבאת ילד בפונדקאות כרוך בהליך משפטי, וחשוב להיעזר בליווי של עורך דין לענייני פונדקאות בעל ניסיון בתחום, דיסקרטי, מקצועי ובעל רגישות גבוהה. בהמשך מאמר זה תמצאו מידע רב על הליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל.

לעו"ד דותן פלג ניסיון רב בייצוג הורי פונדקאות ופונדקאיות, והוא בעל היכרות עם בעלי מקצוע רבים בתחום הפונדקאות, כמו בעלי תפקידים בפרקליטות וברווחה, מתרגמים, נציגי סוכנויות פונדקאות ועוד.

עו"ד דותן פלג מתמחה בהליכי פונדקאות. לקוחותיו מקבלים יחס אישי, ליווי וייצוג מקצועיים ביותר. מוזמנים ליצור קשר.

פונדקאות – כל מה שרציתם לדעת

הליך פונדקאות בישראל הוא הליך מורכב מבחינה משפטית. המסע להורות באמצעות פונדקאית דורש ייצוג משפטי של עורך דין לענייני פונדקאות, שכן אין ברירה אלא לעבור הליך משפטי בבית המשפט על מנת לקבל אישור להיכנס להריון או לקבל הכרה רישמית על תינוק שנולד בפונדקאות חו"ל. במקרים מסוימים ההליך עלול להפוך למורכב יותר, ואז נדרשת מיומנות מקצועית ברמה גבוהה על מנת למנוע סיבוכים ארוכים ויקרים של ההליך המשפטי. כאשר ההליך המשפטי מנוהל נכון ומתחיל בעיתוי הנכון עם כל המסמכים הדרושים, הוא יהיה מהיר ולרוב גם ללא דיון בבית המשפט.

למרות זאת, לצערנו הורי פונדקאות עדיין לא זכאים לקבל את כל הזכויות וההטבות אליהן זכאים הורים שמביאים ילד במסלול "הרגיל", ובמקרים אלו יש לפנות בהקדם לעורך דין פונדקאות מומלץ. עם זאת, מרבית השופטים נוטים להרחיב את הזכויות של הורי פונדקאות כאשר עותרים לבית המשפט במקרה של אפליה.

עו"ד דותן פלג מלווה ומטפל בהליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל באופן קבוע. עו"ד פלג נכנס לתחום בעקבות הליך פונדקאות שעשה בעצמו, ולכן מכיר את ההליך היטב גם מהצד של לקוחותיו. בנוסף עו"ד פלג ניהל מאבק משפטי להכרה בזכויות הורי פונדקאות חו"ל ואבות פונדקאות בתחום דיני העבודה. בעקבות הליך שניהל בבית הדין לעבודה (על"ח 46377-05-23) נקבע איסור לפטר הורי פונדקאות חו"ל בדיוק כמו שאסור לפטר אישה בהיריון.

פונדקאות בישראל

הליך הפונדקאות במדינת ישראל מוסדר במסגרת חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (אישור, הסכם ומעמד היילוד), התשנ”ו – 1996. החוק חל רק על הליכי פונדקאות בארץ, בעוד הליכי פונדקאות בחו"ל מוסדרים בפסיקת בית המשפט העליון. החוק קובע מי יכול לקבל שירות של אם פונדקאית, באלו תנאים ניתן לכרות הסכם פונדקאות, כיצד יועבר הילד למשמורת הוריו הביולוגיים והפנייה לבית המשפט לקבלת צו הורות באמצעותו ירשמו ההורים הביולוגיים במשרד הפנים.

על ההורים המיועדים והאם הנושאת, הפונדקאית, לכרות הסכם פונדקאות. במסגרת ההסכם הפונדקאית נותנת את הסכמתה להתעבר בהליך IVF בביצית מופרית שאין לה קשר גנטי אליה והיא שייכת לבני הזוג, בין אם באמצעות תרומת ביצית ובין אם בקשר ביולוגי.

לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים, זוג נשוי שהם גבר ואישה בטווח הגילאים 18-54 יכול להיעזר בפונדקאית לצורך הבאת ילד. החל משנת 2018 תוקן החוק כך שגם נשים יחידניות יוכלו להביא ילד באמצעות פונדקאות. בית המשפט העליון קבע בבג"ץ 781/15 איתי ארד-פנקס כי תיקון זה יחול גם על גברים יחידניים ועל זוגות מאותו מין.

יש להיעזר בעורך דין פונדקאות מומלץ בשני שלבים מרכזיים בהליך פונדקאות בישראל:

  1. עריכת הסכם פונדקאות – מדובר בהסכם מורכב בשווי כספי גבוה (לפחות 230,000 ש"ח), ולכן יש לוודא כי זכויותיכם ישמרו במסגרת ההסכם. כמו כן על ההסכם להתייחס לכל המקרים שעלולים לקרות במסגרת ההליך על מנת שבית המשפט יאשר את נוסח ההסכם.
  2. צו הורות – הליך משפטי בבית המשפט לענייני משפחה במסגרתו מסדירים את מעמד הילוד ומנותקת את הזיקה מהאם הפונדקאית. כאשר הליך זה מנוהל על ידי עורך די פונדקאות מנוסה שדואג להגשת המסמכים הנכונים בזמן המתאים, מרבית השופטים נוהגים לתת את צו ההורות באופן אוטומטי מבלי לקיים דיונים בבית המשפט.

בנוסף, במהלך ההליך עצמו עולות סוגיות משפטיות רבות כמו אופן קיום ההסכם, העברת תשלומים, תרומת ביצית ועוד. עורך דין פונדקאות מומלץ ידע לתת מענה לשאלות אלה עד לסיום ההליך בשעה טובה.

מחיר פונדקאות בישראל

הורים המבקשים להביא ילד בפונדקאות צריכים להתכונן להוצאה כספים של החל מ-200,000 ש"ח. העלויות של פונדקאות בישראל הן עלויות קבועות, ומתחלקות באופן הבא:

  • האם הנושאת (פונדקאית) תקבל מההורים המיועדים פיצוי בסך כולל של 165,000 ₪ בעד הפונדקאות והלידה.
  • בנוסף, תקבל האם הנושאת פיצוי בגין הוצאות שוטפות הכרוכות בהריון, מימון לליווי פסיכולוגי במידה ונדרש, מימון עבור ייעוץ משפטי ותוספת במקרה של תאומים או ניתוח קיסרי. עלויות אלה נעות בין אלפי שקלים בודדים ועד לכ-25,000 אלף ש"ח (לא כולל הריון תאומים או יותר).
  • עלויות נוספות כמו אגרות, הליך משפטי, הכנה ללידה, טיפולי פוריות ועוד.
  • במקרים רבים ניתן לקבל סיוע כלכלי מביטוח הבריאות, מקום עבודה ועמותות הנותנות סיוע כלכלי. לפרטים נוספים צרו קשר.

שימו לב כי במקרים רבים פונדקאות בחו"ל תהיה זולה יותר.

עלות תרומת הביצית אינה נכללת בחישוב זה.

מי יכול לעשות פונדקאות בישראל?

בניגוד למדינות אחרות, בישראל ניתן להיעזר באם פונדקאית רק במקרה שאין להורים המיועדים ברירה אחרת. בארה"ב למשל אנו רואים הורים צעירים בעלי ממון נעזרים בפונדקאית. המקרה המפורסם ביותר הוא של הידוענית קים קרדשיאן, שבחרה לא לשאת את אחד מהריונותיה בעצמה.

בישראל יש להוכיח צורך רפואי על מנת להיעזר בפונדקאית ובעוד תנאים:

  • ההורים הם תושבי ישראל.
  • גיל ההורים יהיה בין 18-54 שנים.
  • על העובר להיות בעל קשר גנטי לפחות לאחד ההורים. כלומר, לא ניתן להשתמש גם בתרומת ביצית וגם בתרומת זרע. תנאי זה אושר בפסיקת בית המשפט העליון.
  • להורים המיועדים אין יותר משני ילדים משותפים.
  • ההורים מיועדים לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה יש חשש של ממש לפגיעה משמעותית בטובת הילד שייוולד, או שמתנהל נגד אחד ההורים המיועדים הליך פלילי, בישראל או מחוץ לישראל, בקשר לעבירה כאמור. במקרה כזה ועדת האישורים רשאית לעכב את ההליך עד לסיום ההליך הפלילי. תנאי זה חל גם (בשינויים המותאמים) על קבלת צו הורות בפונדקאות חו"ל. מדובר בתנאי שיוצר אפליה מובהקת בין הורי פונדקאות להורים "רגילים", משום שאין הגבלה על עבריינים ועברייניות פוריים להיכנס להריון.
  • הפונדקאית היא בת דתם של ההורים המיועדים. במידה וכל הצדדים להסכם אינם יהודים ניתן לקבל אישור לחרוג מתנאי זה.
  • בזוגות של גבר ואישה – הוכחת צורך רפואי להיעזר בפונדקאית.
  • האם הפונדקאית אינה קרובת משפחה של אחד ההורים המיועדים ואין לה קשר גנטי לעובר.
  • לא קיים חשש לטובת הילד שייוולד.

במידה ואתם לא עומדים באחד מהתנאים יש לפנות לעורך דין פונדקאות מומלץ על מנת לקבל חוות דעת. ייתכן שההמלצה תהיה לפנות לוועדת האישורים בכל מקרה ולקבל אישור חריג, או לפנות להליך פונדקאות בחו"ל. משרדינו מספק ייעוץ משפטי לקראת הליך פונדקאות בישראל וידע לתת המלצה משפטית מלאה ומבוססת לגבי הדרך המתאימה ביותר. המלצה כזו עשויה לחסוך זמן וכסף רבים.

מי יכולה להיות פונדקאית בישראל?

לא רק בני הזוג נדרשים לעמוד בשורה של תנאים כדי לקבל את הסכמת ועדת האישורים לצאת לדרך ולהתחיל בהבאת ילד באמצעות פונדקאית, אלא גם הפונדקאית עצמה. הפונדקאית נדרשת לעמוד בכל התנאים להלן:

  • גילה יהיה בין 22 ל-38 שנים בעת אישור ההסכם.
  • תושבת ישראל.
  • היא אינה נשואה. עם זאת, במקרה שההורים המיועדים לא הצליחו להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים עם אם נושאת שאינה נשואה, רשאית הוועדה לאשר באופן חריג התקשרות עם אם נושאת שהיא אישה נשואה.
  • במקרה שהאם הנושאת נשואה, בן זוגה קיבל הסברים על הסיכונים וההשלכות של הליך הפונדקאות, וניתנה לו ההזדמנות, להביע את עמדתו בפני ועדת האישורים.
  • היא אינה קרובת משפחה של אחד מההורים המיועדים.
  • היא הרתה וגידלה ילד אחת לפחות.
  • היא לא ילדה יותר מ-4 פעמים.
  • היא לא שימשה כפונדקאית יותר מפעמיים, ולא ילדה כאם נושאת יותר מפעם אחת.
  • היא חתמה על טופס ויתור על סודיות רפואית.
  • היא עשתה את ההסכם לנשיאת עוברים בהסכמה מרצון חופשי.
  • לא קיים חשש לפגיעה בבריאותה של האם הנושאת, ונקבע בהסכם לנשיאת עוברים כי לא ייעשו יותר משישה ניסיונות להשתלת הביציות המופרות באם הנושאת.
  • קיימת חוות דעת רפואית מטעם מומחה ביילוד וגנטיקה על התאמתה לתהליך.
  • קיימת הערכה פסיכולוגית על התאמתה לתהליך המבוססת על אבחון פסיכולוגי.
  • אין חשש שהתהליך עלול לסכן את שלומם ובריאותם של המעורבים בתהליך, כולל היילוד, או יגרום לפגיעה בזכויותיהם.
  • אם קיים ספק לגבי היותה יהודייה פנויה, יש לפנות לבית הדין הרבני לקבלת מסמך רשמי המעיד על מעמדה האישי.
  • מצבה הבריאותי תקין, והיא עברה לידות ללא סיבוכים, ולא יותר מניתוח קיסרי אחד.
  • היא נמצאת שנה ממועד הלידה האחרון, או שנה וחצי, אם הלידה התבצעה בניתוח קיסרי.
  • אין לה ולבן זוגה, אם קיים, רישום פלילי.

במקרים מסוימים ניתן לקבל אישור חריג לשמש כפונדקאית על אף חריגה מאחד התנאים הללו. על מנת לבדוק זאת, יש לפנות בהקדם לעורך דין לענייני פונדקאות.

פונדקאות בחו"ל

ישראלים רבים פונים להליך פונדקאות בחו"ל על אף החסרונות המובהקים כמו מרחק מההיריון, לידה במדינה זרה וקשיי שפה. הסיבה לכך היא בעיקר מחסור בפונדקאיות בישראל, אבל זו לא הסיבה היחידה. לפונדקאות בחו"ל מספר רב של יתרונות:

  • מחיר התהליך זול יותר.
  • התהליך מהיר יותר.
  • חיסכון בבירוקרטיה רבה.
  • אפשרות בחירה של מין העובר.
  • אזרחות זרה לילד/ה.

המדינה מכירה בילדים הנולדים לאזרחים ישראלים בפונדקאות חו"ל בעקבות שורת פסקי דין של בית המשפט העליון שהסדירו את מעמדם בזה אחר זה. כיום המדינה מכירה בילדים אלו כאזרחים ישראלים, מכירה בהורות ההורים הלא ביולוגים ומאפשרת רישום מלא של הילדים זמן קצר לאחר הלידה ולעיתים אף טרם החזרה ארצה. הכרה זו חלה באופן רטרואקטיבי ממועד קבלת צו ההורות במדינה בה נולד הילד.

לצורך פונדקאות חו"ל נדרש לבצע הליך משפטי במקביל במדינת הלידה ובישראל. עורך דין פונדקאות מומלץ ידע להכווין אתכם למסמכים והצווים הנדרשים בהתאם למדינה בה מתבצעת הפונדקאות.

מרבית ילדי הפונדקאות נולדים בארה"ב, בגיאורגיה ובקולומביה. בעבר ילדים רבים נולדו בעבר גם בנפאל ובהודו, אך מדינות אלה נסגרו. כיום הולך ומתפתח התחום בשתי מדינות: פונדקאות בקפריסין ופונדקאות במקסיקו.

בין המדינות השונות ישנם משתנים רבים, כמו ההליך המשפטי, העלויות, רמת הרפואה, זהות הפונדקאית וזהות תורמת הביצית. כמו כן, ישנם הבדלים משמעותיים בין הסכם הפונדקאות והסכם תרומת הביצית במדינות השונות בהתאם לחוק המקומי ולסוכנות המקומית.

לפני חתימה על הסכם פונדקאות או הסכם עם קליניקת פריון/הסכם תרומת ביציות כדאי להתייעץ עם עורך דין פונדקאות מומלץ. סעיפים בהסכם שנראים לכם פחות משמעותיים עלולים להיות הרי גורל ובעלי משמעות כלכלית אדירה. עורך דין פונדקאות מומלץ ידע לאתר סעיפים כאלה ולתת לכם הכוונה משפטית מותאמת. דוגמא לסעיף כזה הוא תניית בוררות שעלולה למנוע מכם אפשרות לעתור לבית המשפט במקרה של סכסוך או תקלה ולחייב אתכם לשאת בעלויות בוררות יקרות.

מה כולל ההליך במשפטי בארץ לאחר פונדקאות חו"ל?

במהלך ההיריון יש לפנות לעורך דין לענייני פונדקאות בישראל על מנת להתחיל את התהליך המשפטי בארץ. התהליך כולל שני שלבים:

  1. בקשה לצו לבדיקה גנטית – בישראל אזרחות ילד שנולד בחו"ל ניתנת על בסיס קשר גנטי עם ההורה שהוא אזרח ישראלי. בשלב הראשון יש לבקש מבית המשפט צו לבדיקה גנטית (לא ניתן לעשות בדיקה בעלת תוקף חוקי ללא צו שופט) ולערוך את הבדיקה הגנטית. עם הצו ניתן לערוך את הבדיקה בחו"ל או בישראל, כאשר המכון אשר יבצע את הבדיקה הוא המכון בבית חולים שיבא בלבד. לאחר הבדיקה יתן בית המשפט פסק דין ופסיקתא הקובעים את אבהות או אימהות ההורה הביולוגי.
    בהליך זה המשיב יהיה היועץ המשפטי לממשלה באמצעות נציגו בפרקליטות המחוז, והבקשה תועבר גם לגורמי הרווחה שבוחנים את כשירות ההורים.
  2. בקשה לצו הורות פסיקתי – שלב זה קיים רק כאשר לאחד ההורים אין קשר ביולוגי לתינוק, והוא קורה לאחר סיום השלב הראשון. שלב זה מתקיים בעיקר בזוגות להט"בים שעושים פונדקאות בחו"ל. הצו יכונן את הורות ההורה הלא ביולוגי על בסיס הקשר הזוגי עם ההורה הביולוגי וההשתתפות בהליך הפונדקאות. לשם כך, יש להוכיח לבית המשפט את הקשר הזוגי (למשל באמצעות מסמכי ידועים בציבור, חתונה, דירה משותפת או מגורים משותפים וכו') ואת הקשר להליך הפונדקאות, לרוב באמצעות החוזים. גם כאן המשיב יהיה היועמ"ש והבקשה תועבר גם לרווחה.

עו"ד דותן פלג, המשמש בין השאר עורך דין לענייני פונדקאות, ישמח לתת לכם ייעוץ משפטי בתחום. כמו כן, עו"ד פלג שימש כעו"ד במשרד הרווחה, שם נבחנים הבקשות הקשורות לפונדקאות חו"ל. לפרטים נוספים צרו קשר עם משרדינו.

פיטורים בהליך פונדקאות

זכויות הורי פונדקאות בישראל אינם שווים לזכויות הורים אשר מביאים לעולם ילד בדרך "הקלאסית". כך למשל, לאישה בהיריון יש הגנה מפני פיטורים חוק עבודת נשים, תשי"ד-1954. להורים המביאים ילד בפונדקאות לא תמיד הייתה הגנה כזו, אף שהם נמצאים בסכנת פיטורים דומה, שהרי החוק בא להגן מפני מעסיקים שמפטרים עובדים עקב הפיכתם להורים.

שורת תיקונים בסעיפים 9-9ה לחוק עבודת נשים, תשי"ד-1954 שהחלה בשנת 2007 החילה את ההגנה מפני פיטורים גם על הורים מיועדים המביאים ילד בהליך פונדקאות. עם זאת, ישנו שוני ביישום החוק בין הורים מיועדים לנשים בהיריון, שכן יש הבדלים ראייתיים שעומדים לטובת המעסיק. מעסיק יוכל לטעון שלא ידע על ההיריון אלא רק על אפשרות ראשונית להביא ילד. בנוסף, לא נקבע בפסיקה מאיזה שלב של הליך הפונדקאות תחול ההגנה- האם ההגנה היא משלב טיפולי הפוריות ויצור העובר, או רק מההיריון? האם גברים ונשים זכאים להגנה מפני פיטורין בהליך פונדקאות באותו שלב?

עורך דין דותן פלג מכיר את התחום היטב בהיותו עורך דין לענייני פונדקאות. עורך דין פלג אף עתר לבית הדין לעבודה בנושא הגנה מפני פיטורין בפונדקאות חו"ל (על"ח 46377-05-23). בית הדין לעבודה קיבל את עמדתו וקבע שחוק עבודת נשים יחול גם בפונדקאות המתקיימת בחו"ל, ולא רק בישראל. גם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הצטרפה לעמדה זו בעקבות עתירתו של עו"ד פלג. הסיבה לכך נבעה גם מהאסטרטגיה המשפטית שהפעיל עו"ד פלג נגד המדינה בהליך זה.

יש לכם חשש מפיטורים ואתם נמצאים בהליך פונדקאות? צרו עימנו קשר בהקדם.

עורך דין פונדקאות מומלץ

עורך דין לענייני פונדקאות

Virtual personal assistant from Los Angeles supports companies with administrative tasks and handling of office organizational issues.
דילוג לתוכן