דיני תעופה
תביעת חברות תעופה היא תופעה נפוצה שהפכה עבור נוסעים רבים לעניין שבשגרה. נוסעים נפגעים שוב ושוב מביטולי טיסות או עיכובים ארוכים בטיסות, והחופשה שכל כך חיכיתם לה מסתיימת בטעם מר. חלק מהסיבות לכך מוצדקות למדי: תנאי מזג אוויר קשים מהצפוי, או מצבי לחימה פתאומיים או שביתות בנמלי תעופה הם תרחישים הגיוניים שבהם טיסה תתעכב, או אפילו תתבטל לגמרי. יחד עם זאת, אין זה הוגן שהנוסע ישלם את המחיר – ובמקרים רבים הדין הקיים שומר על הנוסע בצורה טובה.
יש לשים לב כי לתביעות בבתי המשפט בישראל הדין הרלוונטי הוא החוק הישראלי. לא ניתן לתבוע או לדרוש מחברת תעופה פיצוי לפי דין של מדינה אחרת וגם לתבוע לפי החוק הישראלי. ניסיון לכפל פיצוי יביא לדחיית חיוב התובע בהוצאות משפט. ההמלצה שלנו היא להיוועץ עם עורך דין לדיני תעופה בטרם נקיטת צעד כלשהו.
תביעות נוסעים נגד חברות תעופה מתחלקות לשני סוגים עיקריים:
- תובענות ייצוגיות נגד חברות תעופה – כאן נכנסים המקרים בהם החברה פוגעת בקבוצת נוסעים בלתי מוגדרת באופן סיסטמתי ובסכום הנחשב לנמוך. במקרה זה תובע או תובעים מייצגים יתבעו את חברת התעופה בשם הקבוצה וישמשו כתובעים הראשיים בהליך. בתמורה הם יקבלו פיצוי מוגדל ביחס לשאר חברי הקבוצה.
- תביעות קטנות נגד חברות תעופה – לכאן יכנסו תביעות בגין ביטולי טיסות, עיכובים בהמראות ובנחיתות ופגיעה או איבוד כבודה.
מתי הנוסע זכאי לפיצוי מחברת התעופה?
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב-2012 קובע באילו מקרים נוסע יהיה זכאי לפיצוי מחברת תעופה.
החוק מחייב את חברות התעופה לספק פיצוי לנוסעים שלא התאפשר להם לעלות לטיסה או שטיסתם נדחתה, הוקדמה הוא בוטלה בהתאם לגודל הנזק שנגרם לנוסעים. הפיצוי נע בין מזון ומשקאות, שירותי לינה במלון והסעות, שירותי תקשורת, ויכול להגיע גם לפיצוי משמעותי יותר כמו כרטיס טיסה חלופית, השבת מלוא התמורה בגין כרטיס הטיסה המקורי ופיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה.
כאשר טיסה המריאה בעיכוב של מעל ל-8 שעות היא נחשבת לפי החוק כטיסה שבוטלה, ומזכה בפיצוי לפי התוספת השנייה לחוק. הסדר זה חל בהתאמה גם על טיסה שנחתה בעיכוב דומה אך המריאה בזמן, למשל בשל תנאי מזג האוויר. הפיצוי הניתן במקרה זה הוא פיצוי סטטוטורי קבוע עבור שווי כרטיס הטיסה, בהתאם לטבלאות הבאות.
פיצוי בגין כרטיס טיסה
מרחק בק"מ | גובה הפיצוי בש"ח |
עד 2,000 | 1,440 |
2,000-4,500 | 2,310 |
מעל 4,500 ק"מ | 3,460 |
פיצוי בגין כרטיס שנרכש כחלק מחבילת נופש:
מרחק הטיסה בק"מ | |||
עד 2,000 | 2,000-4,500 | 4,500 ומעלה | |
סוג הטסה והמחלקה | מחיר בש"ח | ||
טיסת שכר או טיסה סדירה במחלקת תיירים | 870 | 1,730 | 2,880 |
טיסה סדירה במחלקת עסקים | 2,310 | 4,040 | 7,210 |
טיסה סדירה במחלקה ראשונה | 4,620 | 8,080 | 14,420 |
בנוסף, נוסעים שלא קיבלו הטבות להם להם הם זכאים לפי החוק יכולים לדרוש פיצויים לדוגמא במסגרת התביעה בסכום של עד 11,540 ₪ לנוסע. סכום הפיצוי יקבע לפי רכיבים שונים, כמו התנהלות חברת התעופה. רכיב זה הוא הרכיב המשמעותי במרבית התביעות הדורש ניסיון מקצועי והיכרות עם תחום דיני התעופה. לפרטים נוספים בנוגע לפיצויים לדוגמא עיינו בסעיף 11 לחוק שירותי תעופה, או צרו קשר עם משרדינו.
הטיסה בוטלה? ההמראה או הנחיתה התעכבו בשמונה שעות או יותר? צרו קשר עם משרדינו לסיוע בהגשת תביעה נגד חברת התעופה.